דעה • תומכי תמימים – בחירה לדורות // מאיר אשכנזי

    מאיר אשכנזי No Comments on דעה • תומכי תמימים – בחירה לדורות // מאיר אשכנזי
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ב' ניסן לפני 95 שנה, יום פטירתו של הרבי הרש"ב, מייסד ישיבת תומכי תמימים. הרבי ש'בחר את התמימים שיזכו ללמוד בתומכי תמימים עד סוף כל הדורות'.

    95 שנה אחרי, ביום ב' ניסן תשע"ה נזדמן לי להיות במשך סוף השבוע שקדם לו וביום ב' ניסן עצמו בישיבת תומכי תמימים.

    זוהי אמנם עוד ישיבה מתוך עשרות ישיבות 'תומכי תמימים' ברחבי העולם. אך זוהי ישיבה מיוחדת שאין הרבה כמוה אפילו לא בין ישיבות 'תומכי תמימים'.

    לרגל חגיגת בר המצווה של אחיין שלי זכיתי להיות בישיבת תומכי תמימים במוסקווה שם משמש אביו הרב זושא גורליק כמשפיע.

    גם אני זכיתי ללמוד בתומכי תמימים בתקופת בחרותי. אני מכיר את ישיבות תומכי תמימים ועד היום במסגרת עבודתי אני נמצא הרבה בישיבות תומכי תמימים ברחבי הארץ. אך תומכי תמימים כמו במוסקווה אין.

    במרחק של כחמש שעות נסיעה מהעיירה 'ליובאוויטש' שם הוקמה ישיבת תומכי תמימים הראשונה לפני מאה ושמונה עשרה שנה, מחוץ לשאון והמולת העיר, בתוך יער עבות ומושלג שוכנת לה 'ישיבת תומכי תמימים – סופרינא – מוסקווה'

    עשרות הבחורים הלומדים בישיבה לא נולדו בכפר חב"ד או בריכוז חב"די אחר, הם גם לא גדול ולא התחנכו בתלמוד תורה של חב"ד.

    בחורים אלו היו עד לפני שנה ושנתיים 'אלכס' ו'גרישא' ו'גריגורי'. חלקם בכלל לא ידעו שהם יהודים, וגם אלו שכן ידעו שהם יהודים לא ידעו יותר מדי מה זה אומר להיות יהודים.

    אבל כשהרבי הרש"ב הקים את 'תומכי תמימים', ממש כמו במעמד הר סיני, עברו לפני כל התמימים והוא בחר אותם.  הוא בחר את 'ולדמיר' ואת 'גרישא' בחירה לדורות. שיזכו להיות בעוד 118 שנה תמימים בתומכי תמימים.

    IMG-20150322-WA0083

    וכך. 118 שנה אחרי שנבחרו, גילו בחורים אלו את יהדותם והחלו להתקרב ל'אידישקייט' בעזרת השליח המקומי באזור מגוריהם, ועד שהשליח החליט שהם כבר בשלים ללמוד בתומכי תמימים ושלח אותם לישיבה.

    לעשות שבת שלמה עם ה'תמימים' המיוחדים האלו זו חוויה של פעם בחיים.  בצד אחד של האולם יושב השליח לטיומין אשר בסיביר הקפואה ולומד שיחה של הרבי עם בחורים שגרים באזור טיומין ו'גדלו' אצלו עד שהגיעו לתומכי תמימים.

    בצידו השני של האולם יושב השליח לקזאן עם כמה בחורים ומתפלפלים במושגים וענינים בחסידות.
    סעודות שבת שנמשכות להתוועדות חסידית עד לשעות הקטנות של הלילה וביום עד לזמן תפילת מנחה.
    וברעווא דרעווין….. יושבים עשרות בחורים שלפני כמה שנים בכלל לא ידעו מה זה חסידות ורבי ומנגנים ניגונים כ'בקיא ורגיל'.

    הם לא יודעים ולא מעניין אותם שהיו בחירות בארץ, הם אפילו לא שמעו שרק בשבוע שעבר כל העולם דאג לשלומו של פוטין אחרי שהוא לא נראה בציבור עשרה ימים.  אותם יותר מדאיג כעת איך מכשירים פלטה לפסח ומה עושים עם התנור בפסח.

    תומכי תמימים מוסקבה

    ב' ניסן. יום הסתלקותו של מייסד ישיבות 'תומכי תמימים', ברוב ישיבות חב"ד בעולם כבר יצאו התלמידים לחופשת בין הזמנים.

    ופה, בסופרינא, יושבים בחורי עם זקנים ובשעות הפנאי שבין הסדרים הם עסוקים בהלכות פסח הלכה למעשה. כי עוד מעט פסח והם יסעו לערים שונות ברחבי רוסיה לערוך סדרים ציבוריים והם חייבים לדעת את כל ההלכות על בוריים.

    מאה ושמונה עשרה שנים לאחר שנבחרו על ידי הרבי הרש"ב יושבים להם אלכס שהפך למשה וגריגורי שהפך למנחם מענדל ולומדים חסידות לפני התפילה כפי שהנהיג מקים הישיבה הרבי הרש"ב כשהם יודעים שהם זכו להיות אלו שנבחרו לדורות על ידי הרבי הרש"ב להיות 'תמימים'

    ב' ניסן תשע"ה ייזכר אצלי עוד הרבה שנים טובות כיום שבו הכרתי באמת את תומכי תמימים. היום שבו ראיתי בעיניי את המהפכה שחוללה ישיבת תומכי תמימים בעולם.

    עוד מעט כבר שוקעת השמש, וזה הזמן להתיישב יחד עם הבחורים מסביב לשולחן ולהקשיב לדברי המשפיעים שמתוועדים על הרבי הרש"ב ועל ב' ניסן ועל ה'תמימים' – הבנים של הרבי. כאן רואים את הנחת הגדול שיש לרבי מהבנים שלו.

    לחיים תמימים!
    לחיים רבי!



    0 תגובות